3 April 2019

Persbericht - Groeiend aantal Belgische webshops is goed voor meer dan 70 miljoen transacties en een waarde van 7 miljard euro

De derde editie van de E-commerce Barometer – die het Belgische online landschap in kaart brengt vertrekkende vanuit transactiedata van handelaren – toont aan dat in 2018 de Belgische e-commerce markt groeide tot 7 miljard, een stijging van 20% ten opzichte van 2017. Ook het aantal online handelaren steeg met 18% naar meer dan 24.000.

Vandaag maakten The House of Marketing, onderdeel van Quanteus Group, en SafeShops.be, de Belgische e-commerce associatie, de resultaten van de nieuwe E-commerce Barometer bekend. Uitgangspunt is informatie vanuit de online handel zelf via transactiegegevens van de webshops. Deze data worden aangeleverd door betaalproviders of PSP’s, Payment Service Providers. Zij beschikken over de transactievolumes van Belgische btw-plichtige webshops, ongeacht het betaalmiddel (kredietkaarten, bank applicaties, Bancontact, PayPal, ...).

De E-commerce Barometer, uniek omwille van de invalshoek gericht op de handelaar zelf en niet de consument, biedt een fijnmazig inzicht in de online bestedingen bij Belgische webshops. Het Belgische online landschap wordt in kaart gebracht op basis van de gegevens aangeleverd door de grote betaalproviders CCV, Europabank, Worldline, Ingenico ePayments, Mollie, Multisafepay, ING en Icepay. Samen vertegenwoordigen zij een geschat marktaandeel van 87% van het transactievolume in België.

Transactievolume stijgt tot 7 miljard euro

Uit de verzamelde data blijkt dat Belgische webshops in 2018 voor zo’n 7 miljard euro aan transactievolume, of omzet, lieten optekenen. In vergelijking met 2017 is dat een stijging van 20%. Ook met betrekking tot het aantal transacties geven de resultaten van de E-commerce Barometer een stijging van 16% aan. In 2018 werden meer dan 70 miljoen transacties geregistreerd.

Het gemiddelde winkelmandje bedroeg voor het eerst meer dan 100 euro. Die waarde steeg gemiddeld met 3,3% ten opzichte van 2017. De winkelwagenwaarde bij grote webshops klokte af op een gemiddelde van 113,6 euro en blijft toenemen.

Deze cijfers tonen aan dat Belgische webshops nog steeds ontzettend veel groeipotentieel hebben”, zegt Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be, Belgische associatie voor de e-commerce sector. “Online shoppers vinden steeds vaker hun weg naar Belgische webshops. Een signaal waar we alleen maar positief op kunnen reageren.”

Aantal micro en kleine webshops versus grote online shops

De grootste procentuele toename in aantal wordt vastgesteld binnen het segment van de ‘grote’ webshops, dus Belgische online shops die een transactiewaarde van meer dan 10 miljoen euro realiseren. Hun aantal steeg in 2018 met 32% tot 193.

De micro en kleine segmenten, webshops die minder dan 1.000.000 euro aan transactiewaarde behalen, groeiden met 2.637 nieuwe webshops naar een totaal van 15.614. Zij vertegenwoordigen 64% van het Belgische webshoplandschap.

Grote spelers beheersen nog steeds de Belgische markt

“Dankzij de data van de betaalproviders krijgen we een accuraat inzicht in de online bestedingen bij Belgische bedrijven, legt Lucas De Dycker van The House of Marketing uit. “De resultaten van de E-commerce Barometer geven aan dat een kleine groep van grote spelers nog steeds het leeuwenaandeel van de e-commerce omzet realiseert. Zo staat minder dan 4% van de Belgische online handelaren in voor 88% van de omzet.”

De forse stijging in het aantal micro en kleine online webshops leidde tot 97 miljoen euro meer omzet dan in 2017. De grote webshops daarentegen verstevigden hun marktpositie met meer dan 1 miljard euro extra aan omzet, gelijk aan 83% van de totale marktgroei.

We zijn blij dat de resultaten van deze derde editie van de E-commerce Barometer de positieve beweging waarin de markt zich bevindt, bevestigen. Zowel het stijgend aantal transacties als het aantal Belgische webshops bewijzen dat. Bovendien krijgen we signalen uit de markt die aangeven dat er steeds meer buitenlanders de weg vinden naar Belgische webshops. Dat kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen”, besluiten de initiatiefnemers.

****** einde persbericht ******

Indeling segmenten op basis van transactie(waarde)
Occasioneel: < 12 transacties/jaar
Micro: < €100.000
Klein: > €100.000 < €1.000.000
Midden: > €1.000.000 < €10.000.000
Groot: > €10.000.000

Al jaren doen bedrijven beroep op The House of Marketing voor strategische marketing consultancy en interim management. Samenwerken met een THoMer betekent samenwerken met een verbonden hub van meer dan 60 gepassioneerde en toegewijde marketingexperten. Ons ondernemende karakter en toekomstbestendige visie op marketing stellen ons in staat om te inspireren, innovatie te stimuleren en onze klanten te helpen in hun transitie naar een winstgevende, duurzame groei.

The House of Marketing maakt deel uit van de Quanteus Groep.

Perscontacten:
Filip Vandegehuchte  filip.vandegehuchte@thom.eu  + 32 486 50 55 10
Pieter Vanderbeeken  pieter.vanderbeeken@thom.eu – + 32 497 81 37 31

Over SafeShops.be
Safeshops.be vzw heeft als voornaamste doelstelling het vertrouwen van consumenten in België in online shoppen te verhogen. Zo verzorgen zij de uitreiking en promotie van het Safeshops.be kwaliteits- en securitylabel en organiseren zij tal van evenementen waarbij informatieoverdracht tussen zowel de e-commerce gebruiker als bedrijven centraal staan.

Meer info: www.SafeShops.be

Greet Dekocker – greet@safeshops.be + 32 476 99 29 40