Contact Us

The blog

Discover smart tips, personal stories and our take on the latest marketing trends
10 March 2021

Persbericht - 20.000 nieuwe webshops, een omzet van 8,8 miljard euro en 108 miljoen transacties

Dit zijn slechts enkele opvallende resultaten uit de vijfde editie van de E-commerce Barometer, uniek omdat die het Belgische online landschap in kaart brengt vertrekkende vanuit transactiedata van webshops. De cijfers tonen aan dat in 2020 de Belgische e-commerce markt verder gegroeid is met 7,5% ten opzichte van 2019 tot ruim 8, 8 miljard. In 2020, werden er meer dan 20.000 nieuwe online shops opgericht en telde België in totaal 48.000 webshops.

 

Vandaag maakten The House of Marketing, de grootste marketing consultancy speler, en SafeShops.be, de Belgische e-commerce associatie, de resultaten van de nieuwe E-commerce Barometer bekend. Uitgangspunt is informatie vanuit de online handel zelf via transactiegegevens van de webshops aangeleverd door betaalproviders.

NAAR DE E-COMMERCE BAROMETER 2020

Transactievolume stijgt tot 8,8 miljard euro

Uit de verzamelde data blijkt dat Belgische webshops in 2020 voor 8,8 miljard euro aan transactievolume, of omzet, lieten optekenen. In vergelijking met 2019 is dat een stijging van 7,5%. Ook met betrekking tot het aantal transacties geven de resultaten van de E-commerce Barometer een significante stijging aan. In 2020 werden meer dan 108 miljoen transacties geregistreerd, 26,5% meer dan vorig jaar.

“De sterke groei in het aantal transacties geeft aan dat, door de corona-situatie, mensen meer en vaker online kochten. Zo werden er per seconde 3,4 transacties afgesloten en werd er per seconde voor 279€ gekocht”, legt Luka Sabbe van The House of Marketing uit. “Anderzijds moeten we vaststellen dat de volumestijging met 7,5% kleiner is dan de voorgaande jaren (2019: +17%; 2018: 20%). De verklaring hiervoor ligt in het feit dat online reisboekingen en het aankopen van tickets allerhande door de crisis volledig zijn ingestort. Dit wordt deels gecompenseerd door online aankopen bij lokale kleinhandelaars en take-away.”

KMO landschap gaat online

In 2020 telde ons land 48.181 webshops. Meer dan 20.000 hiervan zijn vorig jaar opgestart. 63% van de nieuwkomers bevindt zich binnen het segment van de kleine en micro webshops. Binnen dit segment worden ook de grootste omzetstijgingen vastgesteld, respectievelijk 67% voor het micro segment en 40% voor de kleine webshops.

“Het aantal Belgische webshops is zeer sterk gestegen. In 2020, kwamen er elke maand 1.579 webshops bij, bijna 4 maal zoveel als het jaar voordien. Hierdoor zitten we op een recordaantal Belgische webshops”, vertelt Greet Dekocker, Managing Director SafeShops.be. “De lockdowns van vorig jaar liggen ongetwijfeld mee aan de basis van deze forse stijging. Tal van lokale initiatieven werden bovendien sterk in de kijker gezet, wat voor een stevige boost heeft gezorgd. Nu nog meer consumenten vertrouwen hebben gekregen in e-commerce hopen we dat een groot deel van deze nieuwe webshops ook na de huidige crisis hun klanten online blijven bedienen.”

Export bedraagt 1,4 miljard euro

Ook buitenlandse online shoppers vinden hun weg naar Belgische webshops. De cijfers tonen namelijk aan dat 16% van het transactievolume uit het buitenland komt.

De top 5 van landen die bij Belgische webshops kopen, wordt aangevoerd door Frankrijk (29%), gevolgd door Nederland (23%), Groot-Brittannië (8%), Duitsland (7%) en de Verenigde Staten (7%).

Amerikanen die bij Belgische webshops kopen, besteden wel meteen het hoogste bedrag. De gemiddelde waarde van hun winkelmandje bedraagt 375€. Dit in vergelijking met 116€ voor Nederlandse of 120€ voor Franse shoppers.

Piekmomenten 2020

In 2020 waren januari en november de maanden die bijzonder succesvol bleken te zijn, met telkens een volume dat de 800 miljoen euro overstijgt. De dag waarop het meeste aantal transacties worden opgetekend is maandag, het minst op zaterdag.

Dé topweek voor 2020 was de week van 23 november waarin elke dag opnieuw recordvolumes genoteerd werden. Hoogtepunt van de week - én van het jaar – was Black Friday met 7 transacties per seconde, goed voor 59,7 miljoen euro.

Het kleinste volume (649 miljoen euro) wordt dan weer opgetekend in maart. De eerste dag van de lockdown, 14 maart 2020, is ook meteen de dag waarop het kleinste volume (minder dan 13,5 miljoen euro) wordt genoteerd.

“De resultaten van deze vijfde editie geven aan dat e-commerce - nog steeds - meer en meer doordringt in ons dagelijks leven. Al dan niet gedwongen door de omstandigheden hebben nog meer consumenten hun weg gevonden naar Belgische webshops. Zowel aan de zijde van de consument als aan die van de online handelaren, stellen we een sterk vertrouwen in e-commerce vast. In deze onzekere tijden is dit een zeer positief signaal dat we alleen maar kunnen toejuichen”, besluiten de initiatiefnemers.

 

****** Einde persbericht ******

 

De E-commerce Barometer, uniek omwille van de invalshoek gericht op de online handelaar zelf en niet de consument, biedt een fijnmazig inzicht in de online bestedingen bij Belgische webshops. Het Belgische online landschap wordt in kaart gebracht op basis van de gegevens aangeleverd door betaalproviders of PSP’s, Payment Service Providers. Zij beschikken over de transactievolumes van Belgische webshops, ongeacht het betaalmiddel (Bancontact, kredietkaarten, PayPal, bank applicaties, ...). Deelnemende providers: CCV, Europabank, Worldline (including Ingenico’s data), Mollie en Multisafepay.

 

Indeling segmenten op basis van transactie(waarde)
Occasioneel: < 12 transacties/jaar
Micro: < €100.000
Klein: > €100.000 < €1.000.000
Midden: > €1.000.000 < €10.000.000
Groot: > €10.000.000

Over The House of Marketing
Al jaren doen toonaangevende bedrijven beroep op The House of Marketing voor strategische marketing consultancy en interim management. Samenwerken met een THoMer betekent samenwerken met een verbonden hub van meer dan 100 gepassioneerde en toegewijde marketingexperten en een netwerk van freelance consultants. Hun ondernemende karakter en toekomstbestendige visie op marketing stellen hen in staat om te inspireren, innovatie te stimuleren en klanten te helpen in hun transitie naar een winstgevende, duurzame groei door business opportuniteiten te creëren via marketing. Meer info op www.thom.eu.

The House of Marketing wordt ondersteund door Quanteus Group en Down2Earth Capital.

Over SafeShops.be
SafeShops.be is de Belgische e-commerce associatie ter promotie van online shopping in België.
Hun doel is het verhogen van het consumenten- en klantenvertrouwen in online shoppen, en zodoende het groeiende succes van e-commerce en online shopping in België te bevorderen.

Zo verzorgen zij de uitreiking en promotie van het SafeShops.be kwaliteits- en securitylabel en organiseren zij tal van evenementen waarbij kennisoverdracht m.b.t. e-commerce centraal staat.

Meer info: www.SafeShops.be.

Perscontacten:
Luka Sabbe – luka.sabbe@thom.eu – +32 492 84 96 89
Greet Dekocker – greet@safeshops.be + 32 476 99 29 40

GettyImages-85184293_full-558069-edited.jpg