5 March 2020

Persbericht - Belgische webshops realiseren een omzet van 8,2 miljard euro waarvan een vierde wordt geëxporteerd

De vierde editie van de E-commerce Barometer – uniek omdat die het Belgische online landschap in kaart brengt vertrekkende vanuit transactiedata – toont aan dat in 2019 de Belgische e-commerce markt groeide tot ruim 8 miljard, een stijging van 17% ten opzichte van 2018. Voor het eerst blijkt dat 25% hiervan verkocht wordt aan buitenlandse shoppers. In 2019 steeg ook het aantal online handelaren tot meer dan 29.000, een verhoging van 20%.

“De resultaten van deze E-commerce Barometer bevestigen de positieve beweging waarin de markt zich bevindt. Zowel het stijgend aantal transacties als het stijgend aantal Belgische webshops bewijzen dat. Ook de aantrekkelijkheid van Belgische webshops in het buitenland kan ons alleen maar positief stemmen”, zeggen de initiatiefnemers.

NAAR DE E-COMMERCE BAROMETER 2019

Vandaag maakten The House of Marketing, onderdeel van Quanteus Group, en SafeShops.be, de Belgische e-commerce associatie, de resultaten van de nieuwe E-commerce Barometer bekend. De resultaten zijn gebaseerd op de transactiegegevens van webshops. Die data worden aangeleverd door betaalproviders of PSP’s, Payment Service Providers. Zij beschikken over de transactievolumes van Belgische webshops, ongeacht het betaalmiddel (Bancontact, kredietkaarten, PayPal, bank applicaties, ...).

Transactievolume stijgt tot 8,2 miljard euro

Uit de verzamelde data blijkt dat Belgische webshops in 2019 voor 8,2 miljard euro aan transactievolume, of omzet, lieten optekenen. In vergelijking met 2018 is dat een stijging van 17%. Ook met betrekking tot het aantal transacties geven de resultaten van de E-commerce Barometer een significante stijging aan. In 2019 werden meer dan 85 miljoen transacties geregistreerd, 22% meer dan vorig jaar.

Ook dit jaar stellen we opnieuw een groei met dubbele cijfers vast. Dat is indrukwekkend én het toont aan dat e-commerce in België nog steeds in de lift zit”, legt Julie Luppens van The House of Marketing uit. “Elke dag komen er 13 webshops bij; elke seconde vinden er 3 transacties plaats met een gemiddelde waarde van €96. We kunnen dus stellen dat, zowel aan de zijde van de consument als aan die van de handelaren, er een sterk vertrouwen in e-commerce bestaat.”

Belgische webshops exporteren voor 25%

Niet alleen Belgen kopen bij Belgische webshops, ook buitenlanders vinden hun weg naar Belgische online handelaren.

De cijfers tonen aan dat 25% van de 8,2 miljard euro – of meer dan 2 miljard euro – vanuit het buitenland komt”, vertelt Greet Dekocker, Managing Director van SafeShops.be. “Er bestaat dus wel degelijk een tweerichtingsverkeer: wij kopen in het buitenland, maar buitenlanders vinden ook hun weg naar Belgische webshops. Een zeer positief signaal dat de aantrekkingskracht van Belgische online handelaren bevestigt.”

De top 5 van landen die bij Belgische webshops koopt, wordt aangevoerd door Frankrijk, gevolgd door Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland en de Verenigde Staten. Britten spenderen gemiddeld het meest per transactie: 136€. Nederlanders staan onderaan met een gemiddeld aankoopbedrag van 81€.

Verrassende dagen

Dankzij de data van de betaalproviders geeft de E-Commerce Barometer een accuraat inzicht in de online bestedingen bij Belgische e-commerce bedrijven. Dit levert soms ook verrassende resultaten op.

Zo blijkt dat in 2019 – op het vlak van online shoppen – juli de drukste maand was en april de kalmste; woensdag de dag was dat er het meeste aantal transacties plaatsvonden en zaterdag het minste. Woensdag 29 mei, de dag voor Hemelvaart, dé topdag van het jaar was met zo’n 952.000 financiële transacties, meer dan 3 keer het volume van een normale woensdag. Een dag zoals Black Friday leverde het dubbel aantal transacties op in vergelijking met een gewone vrijdag.

Grote spelers beheersen nog steeds de Belgische markt

Met meer dan 29.000 webshops op de teller (eind 2019: 29.231) kent het aantal online handelaren opnieuw een positieve evolutie. Met betrekking tot het transactievolume geldt nog steeds dat een kleine groep van grote Belgische spelers het leeuwenaandeel van de e-commerce omzet realiseert. Minder dan 1.000 Belgische webshops staat in voor 87% van de omzet.

Binnen het segment van de kleine en micro webshops wordt een aanzienlijke omzetstijging vastgesteld van respectievelijk 33 en 49%.

We verwachten dat de huidige trend waarbij Belgische webshops ook in het buitenland een afzetmarkt vinden, zich zal voortzetten. Door taalopties toe te voegen of hun aanbod af te stemmen op het buitenland, kunnen Belgische online handelaren optimaal inspelen op deze groeiende ‘cross-border’ activiteiten, besluiten de initiatiefnemers.

****** einde persbericht ******

Indeling segmenten op basis van transactie(waarde)
Occasioneel: < 12 transacties/jaar
Micro: < €100.000
Klein: > €100.000 < €1.000.000
Midden: > €1.000.000 < €10.000.000
Groot: > €10.000.000

Al jaren doen bedrijven beroep op The House of Marketing voor strategische marketing consultancy en interim management. Samenwerken met een THoMer betekent samenwerken met een verbonden hub van meer dan 100 gepassioneerde en toegewijde marketingexperten en een netwerk van freelance consultants. Ons ondernemende karakter en toekomstbestendige visie op marketing stellen ons in staat om te inspireren, innovatie te stimuleren en onze klanten te helpen in hun transitie naar een winstgevende, duurzame groei. Dat doen we ook in e-commerce: samen met de digitale experten van ons zusterbedrijf Upthrust ondersteunen we onze klanten in hun groei, van strategie tot implementatie.

The House of Marketing maakt deel uit van de Quanteus Groep.

Julie Luppens – julie.luppens@thom.eu – +32 476 52 49 74

Over SafeShops.be
SafeShops.be is de Belgische e-commerce associatie ter promotie van online shopping in België. Hun doel is het verhogen van het consumenten- en klantenvertrouwen in online shoppen, en zodoende het groeiende succes van e-commerce en online shopping in België te bevorderen.

Zo verzorgen zij de uitreiking en promotie van het SafeShops.be kwaliteits- en securitylabel en organiseren zij tal van evenementen waarbij kennisoverdracht m.b.t. e-commerce centraal staat.

Meer info: www.SafeShops.be.

Greet Dekocker – greet@safeshops.be + 32 476 99 29 40