16 May 2014

Persbericht: Van enkel kosten besparen wordt niemand rijk

Het door de crisis getroffen marketingbureau The House of Marketing heeft onlangs een doorstart gemaakt onder de vleugels van de consultant Quanteus. Samen willen ze bedrijven opnieuw laten focussen op groei.
Quanteus_Group.png

The House of Marketing (THoM) is een bekende naam in het marketingwereldje. Het bedrijf werd in 1995 uit de grond gestampt door het duo Marc De Reu en Nicole Berx. In korte tijd groeide het consultancybedrijf uit tot een gevestigde naam, met een dertigtal werknemers op de payroll. Maar een combinatie van stevige investeringen en de financiële crisis gooide enkele jaren geleden roet in het eten.

THoM kocht vlak voor de crisis een groot gebouw in Mechelen om zich daar te vestigen. ‘De timing van die aankoop was heel ongelukkig’, blikt De Reu terug. ‘De verbouwingen waren nog maar net achter de rug of de financiële crisis brak in alle hevigheid uit. De crisis veranderde de vraag langs de klantenkant. Budgetten kwamen stevig onder druk te staan, om niet te zeggen dat ze integraal verdwenen. In periodes van kostenbesparing zijn externe partijen de eerste die eraan moeten geloven. En marketing wordt ook vaak onder de loep genomen. De combinatie van die twee…’

Maar ook aan aanbodzijde had de crisis invloed. ‘Door de crisis zijn veel mensen uit eigen initiatief of door omstandigheden zelfstandig geworden. Daardoor is het aanbod van interimmanagers sterk gestegen. Via sociale media als LinkedIn zijn contacten makkelijk gelegd. De concurrentie is sterk toegenomen.’

Daarmee werden de hoge vaste kosten – die berekend waren op een groeiscenario – te moeilijk om dragen. Zelfs in die mate dat het bedrijf een beroep moest doen op de Wet Continuïteit Ondernemingen, om bescherming te vragen tegen de schuldeisers. Maar via die procedure vond het bedrijf snel een nieuwe thuis in de vorm van Quanteus, een consultancykantoor met een focus op businesstransformatie en turn- arounds bij bedrijven. ‘We zagen operationeel een kern die heel nauw aansluit bij wat wij doen’, legt Quanteus-stichter Kris Vansanten uit. ‘Een operationele activiteit die meer is dan het oppervlakkige ‘bodyshoppen’ waar veel van die interim-managers zich mee bezighouden. Die toegevoegde waarde is bij THoM in de crisis wat ondergesneeuwd geraakt. Maar wat we hier aantroffen, is eigenlijk de motor van een Rolls Royce, die we bij wijze van spreken gewoon een beetje moeten afstoffen om verder te kunnen rijden.’

Nu ligt de focus van beide bedrijven redelijk ver uiteen. Maar volgens het duo schuilt in het feit dat er weinig overlap is net heel wat poten- tieel. Het is de bedoeling dat er een soort kruisbestuiving ontstaat tussen de twee soorten consultants zodat ze van elkaar leren. Met als einddoel dat er voor de klanten meer toegevoegde waarde zit in een samenwerking.

‘We doen dit niet om overcapaciteit uit de markt te halen’, aldus Vansanten. ‘We willen net weg van het pure volumeverhaal waarbij een relatie tussen een klant en een consultant puur een transactie is. Pas als je naar je klanten kan gaan met een creatieve oplossing voor hun problemen, creëer je waarde. De voorbije jaren waren veel bedrijven uitsluitend gefocust op het besparen van kosten. Maar ons standpunt is net dat enkel naar de kosten kijken geen succesvolle strategie kan zijn voor ondernemingen. Er wordt niemand rijk van kosten te besparen. We moeten terug durven te zoeken naar manieren om te groeien. Met THoM kunnen we dat aspect mee integreren in ons aanbod.’

Voor de oprichters De Reu en Berx is de overname niet het einde van hun betrokkenheid bij THoM. Maar De Reu onderstreept wel dat hij dankzij die combinatie nu gerust is dat het bedrijf op lange termijn voort kan. ‘Die successie is iets waar we al langer mee bezig waren, nog voor er financiële problemen waren. Maar we hadden niemand gevonden waarmee het DNA van THoM helemaal overeenkwam. Dat is met Quanteus wel het geval. Dat geeft aan Nicole en mezelf het gevoel dat ons bedrijf in veilige handen is, dat het kan worden voortgezet zoals wij het voor ogen hadden.’

THE HOUSE OF MARKETING VINDT STEUN BIJ QUANTEUS

Het consultancykantoor Quanteus nam vorige maand de marketingconsultant The House of Marketing over. Het is de bedoeling dat de twee elkaars activiteiten gaan versterken. Waar de ene zich concentreert op het strak georganiseerd krijgen van bedrijven, is de ander gefocust op het via marketing helpen groeien van die bedrijven.

De Tijd, 13/5/2014