3 March 2016

Persbericht - The House of Marketing onthult de resultaten van de Yearly Marketing Survey 2016

yms16.png

• Marketing automation is de toekomst, maar de helft van de marketeers heeft moeite met de implementatie ervan.
  • De opmars van digitale media gaat onverminderd verder. Adblocking blijft hierbij een belangrijke uitdaging voor marketeers.

Diegem 3/3/2016 – Voor de dertiende keer organiseert het marketingconsultingbedrijf The House of Marketing de Yearly Marketing Survey, een inspiratiebron voor Belgische marketeers om focus te bieden in het snelveranderende marketinglandschap en een kristallen bol om marketingtrends te voorspellen. Deze 13e editie werd georganiseerd met de ondersteuning van Bloovi en Sortlist.

Uit het onderzoek blijkt dat marketeers overtuigd zijn van het belang van marketing automation om gepersonaliseerde boodschappen door te geven aan consumenten. Ze hebben echter nog moeite om de theorie in de praktijk om te zetten, zeker in een tijdperk waar adblocking zegeviert.

Marketeers omarmen MarTech en marketing automation

Marketeers zijn ervan overtuigd dat marketingtechnologie toelaat om op een efficiëntere manier te werken. 35% van de marketeers beschouwt MarTech zelfs een must om competitief te blijven. Toch gelooft slechts 12% dat het gebruik van technologie meer winst kan genereren. Marketeers staan nog steeds sceptisch tegenover het linken van technologie aan winstgevendheid.

37% claimt reeds gebruik te maken van marketing automation en de helft plant om er meer in te gaan investeren in 2016. Deze software kan zorgen voor boodschappen op het juiste moment, via het juiste device en op de juiste plaats. De belangrijkste voordelen van marketing automation zijn volgens de marketeers een verbeterde personalisatie, nieuwe leads aantrekken, verhoogde productiviteit en een betere klantenervaring.

“We hebben de indruk dat heel wat marketeers nog niet goed weten wat marketing automation inhoudt. Ze verwarren het vaak met e-mail optimalisatie, hetgeen slechts een klein onderdeel is van marketing automation”, meent Karolien Vanhelden, Marketing Manager bij The House of Marketing. “Ik ben ervan overtuigd dat marketing automation de roadmap is naar het Walhalla van hyperpersonalisatie om in te spelen op het “nu” en zo blijvende business impact te creëren.”

Implementatie van marketing automation blijft een harde noot om te kraken

Marketing automation kan niet bestaan zonder het juiste gebruik van data, relevante content en de juiste implementatie. Op geen enkele van deze domeinen scoort de Belgische marketeer hoog:

• In slechts een derde van de bedrijven bepalen data elke marketingbeslissing en zelfs het basisgebruik van data blijft een uitdaging voor de meerderheid van de marketeers.
  • Het merendeel van de marketeers heeft geen contentstrategie en zelfs geen aangepaste content aan het stadium in de salesfunnel waarin de consument zich bevindt. Contextuele content, gebaseerd op tijd, plaats en device, blijkt momenteel zeker nog een brug te ver te zijn.

43% van de marketeers heeft moeite met de implementatie van marketing automation, vaak omdat ze rekening moeten houden met bestaande IT-systemen en het feit dat de data verspreid zijn doorheen het bedrijf. Meer dan de helft beschikt binnen de organisatie niet over de juiste profielen en kennis om marketing automation succesvol te maken.

“Marketeers overschatten de moeilijkheid om marketing automation te implementeren. Wij geloven dat marketing automation op een lean start-up manier moet opgezet worden. Think big, start small, scale fast zijn hierbij de magische woorden”, zegt Karolien Vanhelden. “Naast deze test-and-learn aanpak, mag het belangrijkste niet uit het oog verloren worden: het menselijke aspect. Het gebruik van technologie moet toegevoegde waarde bieden in de klantenervaring, namelijk rekening houden met de context waarin de consument zich bevindt, zijn gedrag in kaart brengen en op basis daarvan kunnen voorspellen wat zijn behoefte is.”

België maakt een inhaalbeweging op digitaal vlak, maar zoekt nog de magische formule voor de adblockingtrend

De paid media waarvoor de meeste marketeers dit jaar extra budget zullen uittrekken zijn voornamelijk online advertising via social media, mobile, Search Engine Advertising en online video advertising. Online bannering blijkt steeds minder goed te werken. Marketeers verwachten minder te investeren in de meer traditionele media zoals outdoor, magazines, kranten en cinema. Ondanks het feit dat televisie en radio een lichte opflakkering hadden in de voorbije editie van de Yearly Marketing Survey, verwachten marketeers dit jaar minder te investeren in deze massamedia.

Een derde van de marketeers beschouwt adblocking als een bedreiging voor zijn advertentiestrategie, vooral in de mediasector. De beste manier om op adblocking te reageren blijken meer relevante en gepersonaliseerde advertenties te zijn, alsook een betere online-ervaring en het gebruik van native advertising. Consumenten laten betalen voor content lijkt niet de meest geschikte strategie te zijn volgens de marketeers.

“De opmars van online zet zich in paid media onverminderd verder. Opnieuw blijken de slachtoffers van de budgetverschuivingen de traditionele media te zijn. Maar als marketeers nog steeds de kritische massa willen bereiken lijken mij radio en televisie nog steeds noodzakelijke aanvullingen”, aldus Karolien Vanhelden. “Context en personalisatie zijn niet alleen belangrijk voor marketing automation, maar ook voor advertising om op die manier de adblockalypse tegen te gaan.”

Marketeers waren nog nooit zo optimistisch over de toekomst

Marketing neemt meer en meer het voortouw, technologie is beschikbaar en de eerste stappen voor marketing automation zijn gezet. Hierdoor stijgt de Marketing Confidence Index (MCI) naar +20, een ongezien hoog niveau in de geschiedenis van de Yearly Marketing Survey. De MCI reflecteert wat marketeers denken over hun budgetten en de samenstelling van hun teams. Marketingteams gaan enorm uitbreiden in 2016 en marketingbudgetten zullen spectaculair stijgen. Of marketeers het verder zullen investeren in marketing automation zullen we moeten afwachten.

Al jaren doen bedrijven beroep op The House of Marketing voor strategische marketingconsultancy en marketingimplementatie. The House of Marketing heeft een dynamisch team van gepassioneerde marketeers dat het voortouw neemt op het gebied van marketing dankzij de jarenlange ervaring in gerenommeerde bedrijven en de voortdurend innoverende aanpak. Het ervaren team helpt klanten de transitie te maken naar een future proof  klantenervaring, gedreven door marketing automation. The House of Marketing engageert zich om de marketingimpact van haar klanten te verhogen om winstgevende en duurzame groei te bereiken.

www.thehouseofmarketing.be

The House of Marketing maakt deel uit van de Quanteus Group.
www.quanteusgroup.com

Voor meer informatie over de Yearly Marketing Survey 2016, contacteer:

Karolien Vanhelden

karolien.vanhelden@thom.eu

Facts & figures

• De field van de Yearly Marketing Survey liep van 19 november 2015 tot 31 december 2015.
  • In totaal namen 347 respondenten deel aan de bevraging. Niet alle vragen waren verplicht: 207 marketeers beantwoordden elke vraag.
  • Het grootste aantal respondenten kwam uit de sectoren ‘Consumer goods’, ‘ICT’ en ‘Professional services’.
  • Zowel bedrijven met kleine (1 tot 10 medewerkers – 49%) als grote (meer dan 30 medewerkers – 31%) marketingafdelingen waren vertegenwoordigd.